Friday, July 15, 2011

Floria Putrajaya 2011

Minggu lepas orang lain kecoh dan hangat mengenai perhimpunan BERSIH, tapi hujung minggu lepas walaupun asalnya plan nak lepak2 kat rumah jer, tapi perancangan akhir berubah bila tiba-tiba dapat call daripada mak saya. Rupanya mereka nak datang rumah saya dan nak ajak pergi rumah makcik saya di Bangi. Lepas tu sekali nk pergi Floria Putrajaya plak..Hoho..mcm best je kan..apalagi, memang tak menolak lah.

Mak dan abah datang rumah saya pada hari Sabtu petang. Rupa-rupanya makngah saya pon ikut sekali. Sebelum tu, abang saya daripada Subang pon datang jugak. So hari tu saya pon masak-masak untuk di jamu kepada keluarga saya. Alah masak simple-simple je :-).

Petang tu dalam pukul 6 lebih, kami gerak ke Bangi. Alhamdulillah, takderlah kena road block atau jammed. Lagipon kami nak ke Bangi je, bukan masuk KL pon. Dalam pukul 7ptg, kami sampai ke rumah makcik saya tu. Sebenarnya makcik baru je jalani pembedahan 4 hari lepas, tu yg mak ayah sumer nak datang jenguk dia, tanya khabar. Alhamdulillah, makcik saya dah ok, cuma tak boleh nk buat kerja berat2 je. Kami pon takderlah duduk lama2, lepas tumpang solat maghrib, kami pon bertolak ke destinasi seterusnya, apa lagi ke Floria Putrajaya la hehe..

Alhamdulillah perjalanan ke Putrajaya lancar je...takderlah jammed sgt..Lokasi Floria tu di Presint 2, dekat area tasik putrajaya. Malam ni adalah malam perasmian Pesta Floria yang akan berlangsung selama seminggu. Jadi acara pada malam tu adalah perarakan boat berhias dan pertunjukkan bunga api. Meriah sgt2 kat situ, masa kami sampai dah ramai orang menunggu kat tepi tasik nk tengok perarakan boat berhias tu. Masa kami sampai perarakan baru je bermula..Sesak jugak nk tgok dekat2...dpt tgok dr belakang je mula2 tu. Pastu saya dan suami menyelit2, dapatlah jugak sampai ke depan..barulah dpat amek gmbr jelas sikit.





Ada 14 boat berhias yang menyertai pertunjukkan malam nie. Kebanyakannya dari syarikat besar2 seperti Genting Highland, YTL, iCity Shah Alam dan wakil dari negara-negara lain seperti Brunei, Indonesia dan Thailand. Tapi saya tak tengok sampai habis pon. Penat pulak berdiri lama-lama..panas pulak tuh..Pastu saya dan suami pergi ke tempat pameran dan pergi carik makan kat area food court. Dok belek-belek apa nak makan, yg ada kebab, Kenny Roger roaster, KFC, Pizza Hut, Otai Burger, Ice blended..then last choice kami beli Pizza Hut jer la,,share berdua ngan en hubby. Jadi kami berpecah dua, suami pergi beratur utk order pizza, saya beratur utk beli ice blended. Aduhh punya la ramai orang, letih menuunggu beratur. Tp penantian berakhir biler ice blended manggo yogurt berada di genggaman..hehe...Sian en hubby dh tunggu lama kat meja, tunggu saya tak siap2 lagi. Tak lama kami tengah makan, tiba2 jer kuar pulak pertunjukkan bunga api..saya apa lagi, pergilah snap picture dan rakam video bunga api tu. Sampai sakit tengkuk dan tangan dok merakam video..ada dalam 5 minit jugak la pertunjukkan tu.. (nanti saya sharekan video tu yer)



Dah lama rasanya tak tengok bunga api..rasanya last tengok masa 2 3 tahun dulu, masa tengok pertandingan bunga api, kat Putrajaya jugak. Laaa nie baru dpt tgok semula, excited mcm budak2 plak rasanya hehe..
Habis bunga api dan makan, saya dan suami jalan-jalan dan tengok pameran bunga di Floria Pavillion..hahh dah namanya pon pesta flora, mestilah kena tengok bunga kan...so untuk tahun nie, temanya adalah ros. Biler masuk je kawasan pameran tu, semerbak bau-bau ros..best sgt2...dahlah saya pon sgt suka bunga ros..romantik gitu.. Penyertaan kali ni banyak juga daripada negara luar seperti Kenya, Korea, Filipina, Indonesia, China dan lain-lain lagi..Oklah, jom kita tengok apa yg ada dalam pameran tu yer.

 Dari kiri: makngah, mak, saya dan abang long
Ni kat depan Floria Pavillion



 Pintu gerbang ke salah satu taman pameran



 Sempat posing dulu yer..nampak ke perut saya??huhu



Wif my beloved husband...


credit to my brother's iphone 4 :-p


 Ni kat hiasan bunga kategori pintu gerbang



 posing jer ibu mengandung ni kan?? hihihi





Hiasan bunga kategori halaman rumah... cantiknye kalau rumah saya 
mcm nie hiasannya..



Bunga orkid laa..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...