Friday, March 26, 2010

Exam itu Ujian Allah?


Setiap kali tiba di penghujung semester, semua pelajar akan mengalami satu sindrom atau demam yang dikatakan..demam exam! Yea..simptom2 nye ialah, masing-masing sudah rasa tension dan pening utk mengulangkaji pelajaran, sibuk mencari nota+compile+copy nota. Dan masa ni lah baru nampak kesungguhan masing-masing belajar jika dibandingkan sepanjang semester yg berlalu!

Itu semuanya adalah fenomena biasa di kalangan student. Tak pelik pon berada di situasi tu, memandangkan hampir semua drpd kita pon merasainya. Cuma yang berbeza adalah cara kita hadapi situasi tersebut. Tidak dinafikan, kita akan berasa resah, gelisah, tertekan, stress, tk cukup tidur krn mengulangkaji sepjg malam. Tapi jika betul caranya..dan ikut segala tip yg diberikan, inysaAllah..kita boleh hadapi exam dengan tenang.

Baru-baru ini saya ada mendapat mesej drpd seorang junior (dia wish goodluck actually)..Mesej tu berbunyi begini:

Seorang sahabat datang kepadaku dan berkata "Ish..susah betol la hidup ni. Sapa la yang pandai2 cipta TEST dan EXAM ni"
Aku pon berkata " TEST dan EXAM tu maksudnya apa?"
Sahabat pon menjawab "Ujian"
Lalu aku pon berkata lagi "Ujian tu datang daripada siapa?"
Sahabt tu pon menjawab lg" Dari Allah la"
Oleh itu aku pon berkata la padanya " Usahlah mengeluh akan ujian daripada Allah. Nescaya Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk kita..malah Allah itu tak akan menguji melebihi kemampuan seorang hambaNya..Oleh itu, amatlah wajar utk kita meyakini bahawa kita memang boleh lakukan setiap test dan exam tersebut dgn jayanya. Tinggal lagi kita perlu berusaha, doa dan akhir sekali serahlah(tawakal) kepada Allah"

Akhir sekali...SEMOGA BERJAYA MENGHADAPI UJIAN ALLAH DENGAN BAIK!

p/s: Good luck utk final year student QS...Buat yg terbaik utk exam nanti ye! I want to convo with all of you! May Allah bless all of us..^


1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...