Sunday, July 4, 2010

Ibrah daripada World Cup

Malam kelmarin sedikit kecewa kerana pasukan pilihan saya iaitu Brazil kalah kepada pasukan jersi oren, Belanda. Brazil, juara lima kali WC tewas dengan jaringan gol 1-2 kepada Belanda. Nampaknya juara 5 kali pon belum terjamin akan menang setiap perlawanan. Dan itulah namanya adat permainan..ada kalah, ada menang. Tapi malam semalam, rasa gembira dan puas hati sgt kerana pasukan pilihan saya iaitu German menang dengan penuh gaya menentang Argentina 4-0. Disebalik keyakinan ramai peminat bola sepak terarah kepada Argentina, tetapi nampaknya German berhasil mematahkan keyakinan tersebut.

Apa yang ingin saya kongsikan di sini ialah, musim piala dunia yang sedang berlangsung semakin hangat kerana sudah semakin ke penghujung..tetapi ada sesuatu iktibar yang boleh diambil drpd setiap perlawanan tersebut. Mungkin setiap orang ada persepsi dan pandangan yg berbeza dprd Piala Dunia. Ada orang, mereka bertaruh judi..ada orang sekadar hiburan semata-mata, dan ada orang pula mmg fanatik teramat sgt kpd pasukan bola mereka.

Apa yg menarik di sini, saya bukanlah peminat bola sepak..peminat fanatik pun tidak. Tetapi apabila masuk musim piala dunia, saya akan turut sama meraikan dan menonton pasukan pilihan saya bermain. Pd saya apa salahnya sesekali menonton bola. Dan saya menonton hanya sebagai pemerhati dan peminat yg tidaklah terlalu fanatik. Ada pengajaran yang boleh di ambil drpd setiap perlawanan bola tersebut. Antaranya, semangat berpasukan, daya juang dan yang paling penting adalah strategi ketika perlawanan.

Bercerita mengenai strategi atau perancangan, setiap apa yg ingin kita lakukan dalam kehidupan mmg memerlukan perancangan yang teliti.Kita tidak mungkin boleh membuta tuli utk melakukan sesuatu pekerjaan tanpa kita merancang terlebih dahulu. Akibatnya, 90% drpd apa yg ingin kita lakukan bakal menemui kegagalan dan kecewa yang teramat sgt. Begitu juga dlm pasukan bola sepak. Strategi teramat-amatlah penting utk mereka di tambah dengan keupayaan mereka ukt membaca kelemahan pihak lawan dan mengubah strategi. Ini semua mmg memerlukan kepakaran yang bukan sedikit dan lihatlah sendiri cth seperti Miroslav klose, penyerang German yang telah bermain utk kali ke-100, baru boleh mencapai tahap yang beliau miliki sekarang ini.

Dan kita sebagai peminat, penonton atau apa sahaja kepada kejuaraan piala dunia kali ini.. janganlah terlalu fanatik atau taksub kepada bola sepak sehingga terlupa kepada pekerjaan kita atau lebih teruk lagi kepada tuntutan kita kpd Illahi. Jangan dok asyik tengok bola, solat pon entah hilang ke mana. Bola bola juga, solat jangan lupa ye :-). Apa yang penting, kita perlu terima hakikat setiap permainan itu ada kalah dan ada yang menang. Tak ada game yang pemainnya dua dua menang, atau dua dua pon kalah. Yang pasti roda itu bulat, kadang-kala kita di atas dan kadangkala kita akan berada di bawah. Biasalah tu, itulah kehidupan. Tetapi mmg tak dinafikan, memang perit apabila mengalami kekalahan. Lihatlah seperti kata-kata Maradona, apabila mengatakan Lionel Messi mengalami kekecewaan yang teramat sangat dan menangis di bilik persalinan selepas tamat perlawanan semalam.

Ya, memang pahit apabila mengalami kekalahan...apatah lagi apabila semua peminat menaruh harapan yang tinggi kepada pasukan atau pemain tersebut. Namun sebagai seorang pemain yang berjiwa kental, pasti mereka akan terus bangkit dan terus berusaha utk pada masa akan datang.




Menonton bola di Dataran Merdeka bersama abang..satu kenangan
yg tak mungkin dpt dilupakan

Saat gol dijaringkan oleh Klose..GOAL!!


Meraikan gol kemenangan


3 comments:

  1. mari sokong uruguay dgn paraguay lak..hehe


    Zack entry

    ReplyDelete
  2. Uruguay menang..pasni lawan Belanda plak. German bakal menentang Spain...Arghh, naperla leh bertembung ngan spain plak nie??

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...