Tuesday, March 16, 2010

Hari Jadi yang Tak Menjadi


"Selamat hari jadi izzat, moga pjg umur, murah rezeki"

"HePi BusDay"

"Selamat hari lahir ke 24thn, may Allah bless you"


Bertalu-talu message dan ucapan hari jadi yang saya terima bermula drpd malam tadi lagi. Ada yang sms, ada yang wish di facebook, tak kurang jgk yang call..Alhamdulillah, maksudnya ada jgk kawan-kawan yg masih ingt kpd saya dan sudi memberi ucap selamat serta doa yang baik-baik utk saya. Memang saat ini, doa dan semangat drpd kalianlah yang amat membantu saya utk terus menghabiskan saki-baki perjuangan sbg pelajar tahun akhir..Huhh kalau diikutkan hati, mmg nk angkat bendera putih dah! Tapi..mudah menyerah kalah bukan prinsip saya..never give up k!

Alhamdulillah..hari ini, 16 Mac 2010, genaplah umur saya 24tahun (uhuhu..dah makin tua..)... Tengah hari td call mak, dan ucapkan terima kasih kerana telah melahirkan sya 24 tahun yang lalu..tp bleh plak mak ni blur2..rupanya dia tk ingt hari nie besday anak dia.. Abah pon sama gak..tk tepon pon lg...kebiasaannya, pg2 lagi abah dah call dan wish saya..sah la..tk ingt jgk nie! Tp tkpela.. no hurt feeling..tk kesah sgt pon..memandangkn saya sndiri pon tk teruja utk sambut hari lahir pd tahun ini, sbb apa??

1. Sebab thesis masih belom siap..bnyk lg nk edit and finalize (this week nk kna hntr dah!)
2. Bukan ada org nk bg hadiah pon
3. Mmg tkde mood nk buat apa2 hari ni
4. Insaf dan muhasabah diri

Bercerita tentang muhasabah ni..saya teringat satu ucapan yang selalu diberikan semasa saya bersekolah dulu..ayatnya lbh kurang begini..
"Hari ini umur kita bertambah setahun lagi, ini bermakna kita semakin dekat kepada kematian kita"..

Hmm kerana ayat inilah, setiap kali tiba hari lahir..saya akn katakan pada diri saya.."Ya Allah, hari ini umur aku genap setahun lagi..ini bermakna saat aku bertemu denganMu makin dekat. Ya Allah, tiada daya aku melawan kudrat mu, cuma ku mohon keberkatan umur dan usiaku serta sentiasa dalam redha dan rahmatMu"

Pernah saya bertanya kepada seorang ustaz, 'Bolehkah kita minta Allah pjgkan umur kita, sedangkan mungkn sudah tersurat di Luh Mahfuz, umur kita mungkn sekian sekian?" Maka ustaz berkenaan pon menjawab.."Sebenarnya kita tk boleh berdoa utk ubah bila saat kematiaan kita atau senang kata nk bg panjang lagi umur kita..cumanya yang selalu kita doa pjg umur tu adalah mohon usia umur kita diberkati, walaupon mngkn usia kita adalah pendek. Maksudnya berkat di sini, ialah sepanjang usia kita tersebut, kita telah memanfaatkn sebaik-baiknya sumbangan utk agama, keluarga dan ummah"

Mohonlah selalu pada Allah, semoga diberi keberkatan pada umur dan usia kita yang kita tak tahu berapa lama panjangnya. Kerana itu saya katakan, setiap kali tiba hari lahir bukannya masa utk saya bergembira dan berhibur, tetapi ianya adalah masa dan waktu yang tepat utk memuhasabah diri dan mengingati MATI!

waallahua'alm bissawab..barakkallahufikum..~_~

p/s: ohh mungkinkah ini adalah hari lahir terakhir yg akn sy sambut sbg 'org bujang'?? hmm tunggu dan lihat saja nanti..ngee^

2 comments:

  1. hepy besday..smoga pnjg umo n murah rezeki yer..



    salam singgah oleh ZE ..=)

    ReplyDelete
  2. Salam wbt..

    Happy belated birthday..
    Moga bahagia sampai syurga..

    Selangkah menuju mati..
    Moga sisa2 kehidupan yg tinggal,
    dimanfaatkan sebaik yang mungkin..

    Amin ya rabb =)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...