Friday, August 26, 2011

Kuih Raya??

Hahhh tahun nie anda semua buat kuih raya apa?Ke buat kuih raya 'tunjuk-tunjuk' jer?? Saya pasti ramai antara kita yang buat sendiri kuih raya atau beli je yg dah siap, senang! Betul tak?

Tapi lain pulak ceritanya dengan saya. Entah apa kena dengan raya tahun nie...semua rasa nak buat sendiri jer. Mungkin kesan daripada mengandung ni kot..jadi terlebih rajin lain macam sikit huhu... tp yang sebenarnya nak cuba buat sendiri..saya lebih puas hati makan kuih/biskut raya yang dihasilkan oleh tangan sendiri...rasa seronok lebih2 lagi kalau menjadi dan sedap pulak tu..Kalau nak beli yang dah siap tu, kadang-kadang kita bukan tahu rasa dia, entah sedap ke, entah tak sedap ker...tapi kalau kita buat sendiri, kita boleh ubah suai ikut citarasa sendiri. Yang bagusnya, kalau orang tanya pasal kuih tu, mesti kita akn cakap...ha'ahh buat sendiri.. hahh tak ke rasa bangga gitu!! eceehhh (riak! riak!..hishh tak elok tau)

Ok malas nak bebel panjang2 pasal kuih raya ni..kat sini nak tepek satu gambar kuih yg berjaya saya buat iaitu popia nestum..mmg best sgt rasa popia nestum nie..tak rugi kalau anda semua buat...senang dan mudah je caranya.. saya buat guna dua peket kulit popia besar, dapatlah 1 balang setengah..tp satu balang dh bg mak mertua...ada sebungkus lagi kulit popia, nak buat untuk my mom pulak :-)

Ni gambar hasil popia nestum saya yg dah siap.



Untuk resipi, credit kepada blog cendana kasih...terima kasih ye kak :)

Ada 2 jenis lagi kuih yang saya buat iaitu cornflake coklat ( ganti kepada coklat madu, buat kelainan sikit) dan satu lagi kuih siput...Alah saya buat kuih yg senang-senang jer..kalau buat yg leceh-leceh ni takut tak buat kerja lainlah jadinya hikhik.. Tp maaflh gmbr tak dpt nk tepek kt sini sbb lupa plak nk amek gmbr..Kalau rasa- rasa teringin nk makan kuih homemade buatan tgn saya nie, jemput2lah yer dtg rumah saya raya nnti k :-)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...